Automobilklub Morski Strona Główna Automobilklub Morski
Forum Sekcji Pojazdów Zabytkowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
ZMIANA przepisów o rejestracja na żółte tablice.
Autor Wiadomość
KajTan 
ModeraTor


Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 2724
Skąd: 3ciTy
  Wysłany: 15-11-2017, 07:47   ZMIANA przepisów o rejestracja na żółte tablice.

Cytat:
Problemy z rejestracją pojazdów zabytkowych - W poprzednim numerze AUTOMOBILISTY 11/2017 (211) pisaliśmy o trudnych do zrozumienia praktykach niektórych Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków odmawiających włączenia do ewidencji pojazdów 25-letnich lub w miarę popularnych. Obecnie sprawy zaszyły jeszcze dalej.

Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków opublikował na oficjalnej stronie urzędu swoje zasady włączania do ewidencji. Można je znaleźć pod adresem: http://wosoz.bip.mbnet.pl...dow-zabytkowych
Otóż według tego toku myślowego, pojazd zabytkowy musi być czymś rzadkim i unikatowym, w związku z tym, jeśli w ewidencji figuruje już jeden pojazd określonego typu i modelu, to kolejny nie zostanie włączony do ewidencji! To może oznaczać, że jak sobie ktoś w Lublinie kupi Polskiego Fiat 508, a jeden już tam jest, to może zapomnieć o „żółtych tablicach” i statusie pojazdu zabytkowego.

Konserwator uzasadnia to dodatkowo, że taki pojazd można przecież zarejestrować na zwykłe „białe tablice”. Można, ale nie każdy, bo te nie mające typowego zestawu dokumentów rejestracyjnych bez tego wpisu nie będą mogły być w ogóle zarejestrowane. Odpadną więc pojazdy odzyskane cudem z szop, złomowisk i innych nietypowych źródeł – będziemy mogli je tylko oglądać poza drogami publicznymi.

Takie rozumowanie jest przede wszystkim sprzeczne z duchem Ustaw wywalczonych w ostatnim ćwierćwieczu, jest zupełnie swobodną ich interpretacją, którą zapewne z wielką chęcią spróbują zastosować inni konserwatorzy. Wszak będzie przez to mniej roboty! Przypomnę tylko, że „żółte tablice” zostały ustanowione 20 lat temu jako furtka na przepisy o zakazie importu do Polski samochodów ponad 10-letnich. Ocena fachowego rzeczoznawcy i włączenie do ewidencji zabytków miało być takim „uchem igielnym” uniemożliwiającym sprowadzanie pojazdów użytkowych, a ponadto chronić substancję zabytkową.

Zapraszamy do dyskusji i podzielenia się własnymi doświadczeniami.
_________________

Polski Fiat 125p 1968 13oo cc
Opel Olympia-Rekord B
1966 17oo cc
Cadillac series62 1954 54oo cc

 
 
 
tomasz2353 


Dołączył: 25 Paź 2009
Posty: 99
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 15-11-2017, 11:10   

"To może oznaczać, że jak sobie ktoś w Lublinie kupi Polskiego Fiat 508, a jeden już tam jest, to może zapomnieć o „żółtych tablicach” i statusie pojazdu zabytkowego. "

Phi. Rozumiem, ze w ostatnim czasie zaczął pojawiać się problem rejestrowania 'na żółte' mało zabytkowych pojazdów ale to juz chyba lekka przesada. Zresztą, jak to ktoś kiedyś powiedział, zabytkowość jest względna bo dla mnie polonez z 83' jest kultowy i zabytkowy ale dla kogoś innego już nie koniecznie bo miał takie dwa, jeździł nimi i wogle to stary grat :P Zresztą samo zaczyna dziać się teraz z innymi pojazdami z mojego punktu widzenia. Dla mnie Fiat Cinquecento jest raczej mało zabytkowy a juz skończył te 25 lat. Z tym, że lubelski konserwator chyba zaszedł za daleko bo jeżeli faktycznie bedzie rejestrował tylko jeden pojazd danego modelu to...
:cisza:
_________________
ZKM - Poruszamy Gdańsk
Typowy Kierowca
 
 
 
michał 
Radziecki Urzędnik ;)


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 734
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 18-11-2017, 19:46   

Nie ma co panikować. Przede wszystkim to nie jest żadna zmiana przepisów, tylko interpretacja wymagań prawnych przez jednego z wojewódzkich konserwatorów zabytków.

Przy okazji - zgodnie z Ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
"zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową". Czym jest ów "interes społeczny" nie sprecyzowano.
Ponadto ochronie podlegają "zabytki ruchome będące, w szczególności:
(...)
d) wytworami techniki, a zwłaszcza urządzeniami, środkami transportu oraz maszynami i narzędziami świadczącymi o kulturze materialnej, charakterystycznymi dla dawnych i nowych form gospodarki, dokumentującymi poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego."

Nie ma tu nic o argumentach wskazanych przez konserwatora z Lublina. A gdyby dziennikarze z "Automobilisty" na serio chcieli się zająć tematem, to nie muszą się mocno wysilać, tylko poprosić w imieniu redakcji o interpretację Generalnego Konserwatora Zabytków.
Ponadto gdyby konserwator lubelski odmówił wpisania pojazdu do rejestru, to można - a nawet trzeba - zażądać podstawy prawnej.
_________________
Zaporożec ZAZ 968 1976 "czerwony"
Wartburg 353W Tourist
Daihatsu Trevis
 
 
waldek 
Król Błota


Dołączył: 06 Sie 2004
Posty: 414
Skąd: Sopot
Wysłany: 20-11-2017, 09:26   

Właśnie jestem przed wyrabianiem żółtych tablic i rzeczoznawca stwierdzil ze W124 z 92 roku nie przejdzie bo właśnie konserwator nie dopuszcza tego wozu do rejestracji.
Macie jakis lepsze wiadomosci w tym temacie odnośnie konserwatora z Gdanska?
_________________
_____________________________________
pozdrawiam
Waldek
 
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 20-11-2017, 16:22   

waldek napisał/a:
Właśnie jestem przed wyrabianiem żółtych tablic i rzeczoznawca stwierdzil ze W124 z 92 roku nie przejdzie bo właśnie konserwator nie dopuszcza tego wozu do rejestracji.
Macie jakis lepsze wiadomosci w tym temacie odnośnie konserwatora z Gdanska?

Pojazdy produkcji "nie polskiej "muszą być min 30 lat, już kilka lat temu tak było
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
Tomekk 
Patryk Mikiciuk


Dołączył: 09 Sie 2004
Posty: 1748
Skąd: Sopot
Wysłany: 20-11-2017, 19:41   

waldek napisał/a:
Właśnie jestem przed wyrabianiem żółtych tablic i rzeczoznawca stwierdzil ze W124 z 92 roku nie przejdzie bo właśnie konserwator nie dopuszcza tego wozu do rejestracji.
Macie jakis lepsze wiadomosci w tym temacie odnośnie konserwatora z Gdanska?

Waldku, mając kilka aut warto pokusić się o założenie Muzeum. Trochę papierologii i czasu ale do przejścia, szlak jest przetarty. I można zapomnieć o "pomocy" pana konserwatora podczas rejestracji. To właściciel Muzeum decyduje co "wrzuci" do Księgi Inwentarzowej Muzealiów i jakie auto dostanie żółte blachy. Jedziesz na przegląd wieczysty, mówisz że to "zabytek", diagnosta wystawia Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, potem z tym przeglądem, Księgą Inwentarzową oraz podstawowymi dokumentami pojazdu udajesz się do WK i rejestrujesz wybrane auto na zabytkowe tablice. Konserwator z Lublina pewnie padłby na zawał widząc moje Polonezy Plusy czy W124 na żółtych. :rotfl:
_________________
Polskie Fiaty i inne graty:)
 
 
KajTan 
ModeraTor


Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 2724
Skąd: 3ciTy
Wysłany: 20-11-2017, 20:45   

Tomku, ale to tylko do kwietnia przyszłego roku, potem idą ogromne zmiany. Więc jak macie coś rejestrować, to szybo teraz, bo potem będzie za późno...
_________________

Polski Fiat 125p 1968 13oo cc
Opel Olympia-Rekord B
1966 17oo cc
Cadillac series62 1954 54oo cc

 
 
 
TheMaster 


Dołączył: 15 Lip 2013
Posty: 10
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 20-11-2017, 20:56   

KajTan, a co masz na myśli pod pojęciem „ogromne zmiany”?

Ja rozważam rejestrację mojego Audi „na żółte”, ale dopiero jak będzie sensownie odrestaurowane. Ale może warto się pośpieszyć.
_________________
FSO 125P 1.5 `86
AUDI 80 B2 2-door `86
AUDI 80 B3 1.8E `89
___________________
BMW E39 523i `97 RHD
Nissan Micra K12 `05 RHD
 
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 20-11-2017, 22:36   

KajTan napisał/a:
Tomku, ale to tylko do kwietnia przyszłego roku, potem idą ogromne zmiany. Więc jak macie coś rejestrować, to szybo teraz, bo potem będzie za późno...

Możesz coś więcej..
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
KajTan 
ModeraTor


Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 2724
Skąd: 3ciTy
Wysłany: 21-11-2017, 09:42   

Do tej pory auto musiało spełniać jedno z 4 kryteriów - po kwietniu będzie musiało spełniać wszystkie 4.
Wiek auta podskoczy z 25 na 30.
Jako muzeum nie zarejestrujesz do kolekcji auta młodszego, niż owe 30 lat - czyli możesz mieć eksponat, ale musisz za niego płacić OC i nie otrzymasz zgody na żółte tablice - czyli nie będzie już pojazdów kolekcjonerskich.

I te przepisy w skrócie wejdą, bo już są klepnięte, ale nikt o tym nie mówi. Ma to ukrócić nieuczciwe rejestrowanie poprzez niektóre muzea nowych pojazdów i "odpsrzedawanie" osobom postronnym - czyli w praktyce puszczenia na żółte dowolnego pojazdu, nawet nowego z salonu...
_________________

Polski Fiat 125p 1968 13oo cc
Opel Olympia-Rekord B
1966 17oo cc
Cadillac series62 1954 54oo cc

 
 
 
jhosef 

Dołączył: 16 Sty 2014
Posty: 63
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 21-11-2017, 09:43   

Cytat:

Konserwator z Lublina pewnie padłby na zawał widząc moje Polonezy Plusy czy W124 na żółtych. :rotfl:


W Muzeum VW w Pępowie stoją New Beetle na zółtych z około 2000 roku, jakieś lupo :)
 
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 21-11-2017, 10:14   

KajTan napisał/a:
Do tej pory auto musiało spełniać jedno z 4 kryteriów - po kwietniu będzie musiało spełniać wszystkie 4.
...

Podobno pojazdy produkcji PL aktualnie nie muszą mieć więcej niż 25 wiosen, wystarczy że produkcja zakończyła się min15 wiosen temu. Tak słyszałem nie sprawdzałem.
KajTan napisał/a:
ale musisz za niego płacić OC i nie otrzymasz zgody na żółte tablice - czyli nie będzie już pojazdów kolekcjonerskich.

Czyli opcja z orzeczeniem rzeczoznawcy zniknie?
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
michał 
Radziecki Urzędnik ;)


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 734
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 21-11-2017, 11:42   

W tym jest ogólnie - wybaczcie za wyrażenie - bur@el. Np. wg tego:
http://www.bip.wuoz.olszt...abytkowych.html

Tu pojazd może mieć... 25 lat. Czyli Waldku - przemelduj się do Olsztyna, zarejestruj Mercedesa na "żółte", a potem wróć do Gdyni ;)
_________________
Zaporożec ZAZ 968 1976 "czerwony"
Wartburg 353W Tourist
Daihatsu Trevis
 
 
waldek 
Król Błota


Dołączył: 06 Sie 2004
Posty: 414
Skąd: Sopot
Wysłany: 21-11-2017, 14:21   

A moze juz wiecie co w niedalekiej przyszlosci ma byc z tzw jedna tablica rejestracyjna?
Bo moze nie ma sensu teraz rejestrowac 3 lub 4 pojazdow na zolte blachy.
Michal a z Olsztynem to slaby pomysl :kwasny:
Juz teraz mam daleko do klubu i stad slaba frekwencja.
_________________
_____________________________________
pozdrawiam
Waldek
 
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 21-11-2017, 14:53   

waldek napisał/a:
A moze juz wiecie co w niedalekiej przyszlosci ma byc z tzw jedna tablica rejestracyjna?
Bo moze nie ma sensu teraz rejestrowac 3 lub 4 pojazdow na zolte blachy.

To tak szybko nie wejdzie, zbyt dochodowy interes dla wk, ale ciekawa opcja.
Podejrzewam że wspólnej blachy nie będzie, zwyke/zabytkowe auto.
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group