Automobilklub Morski Strona Główna Automobilklub Morski
Forum Sekcji Pojazdów Zabytkowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
uruchomienie auta po kilku latach
Autor Wiadomość
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 08-04-2018, 11:34   uruchomienie auta po kilku latach

Witam.
Proszę was o opinię i wskazówki.
Auto to 125p
Najważniejsza kwestia to wymiana oleju 20w40(prawdopodobnie) nie wiadomo kiedy była wymiana, ostatnie oddalenie ok 2lat temu.

Rozwiązań jest kilka jakie mi przychodzą do głowy

1) zdjęcie miski (najwięcej roboty)
2) wlać plukanke (opinie różne iż silnik może tego nie wytrzymac)
3) uruchomić i rozgrzac silnik po czym zwyczajnie zlać.

Na koniec jaki olej lać?
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
Maciej Grottel 
Paracelsus


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Sie 2004
Posty: 642
Skąd: Gdynia
Wysłany: 08-04-2018, 12:12   

Ważne gdzie ten Fiat stał- czy w suchym. Już udało mi się zatrzeć silnik, bo na dnie miski była woda. Najlepiej zlej olej . Możesz lekko zakręcić silnik bez uruchamiania aby zlać wszystko. Wygląd oleju dużo powie. No i zalej olejem jaki przewiduje instrukcja. Maciej
_________________
Opel Olympia Rekord P2/1960
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 08-04-2018, 17:44   

Oczywiście w cylindry można zalać olejem/nafta i ręcznie kręcić wałem.
Z olejem to nie tak jak w latach 80' nie było takiej gamy jak dziś, kiedyś 20w. Lany do większości a w dzisiejszych czasach to 15w i 10w.
Z różnych opinii 20w gesty i w niskich też słabe smarowanie, za to zalanie lepszym może spowodować rozszczenieniem i rozpuszeniem starych nagarow.
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
waszczur 
Nadworny ekonomista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sie 2004
Posty: 678
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 08-04-2018, 19:25   

Nie żartuję - po spuszczeniu starego oleju - wlej na początek Superol CC30 i pojeźdź trochę bez szaleństw.
_________________
jerzy waszczur
AX 10E 1994 Francuski łącznik
ZX 1.4i 1993 Premiere
C15 1.9d 2003 La Bagnole Brut
V360GL B200F 1987 Biały kruk
"na tę chorobę medycyna zna dwa lekarstwa - żadne nie działa" cytat z czeskiego filmu;)
 
 
KajTan 
ModeraTor


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 2724
Skąd: 3ciTy
Wysłany: 08-04-2018, 22:10   

Matko Boska - Jerzy - co Ty piszesz?
Superol - może ma go tam jeszcze wkroić?

Kiedy równo 2o lat temu kupowałem Kryspina, stał od Bóg wie kiedy nieuruchamiany i do tego pod chmurką. Zlałem olej - pozwoliłem mu kapać przez całą noc, zmieniłem filtr oleju oraz rozebrałem odśrodkowy filtr oleju od przodu auta (za atrapą). Było tam tak wiele syfu, że olej szedł wąską ścieżką - zostawienie tego szlamu tam to prosta droga do remontu silnika.

Masz ochotę płukać - możesz to zrobić, ale nie ma takiej konieczności. Po wymianach i czyszczeniu zalej zwykły olej 20W-40. Przy okazji sprawdź świece (przyda się je wyczyścić), wytrzyj do czysta wnętrze kopułki aparatu zapłonowego, zresztą z zewnątrz pomiędzy kablami zapłonowymi też się przyda. I zapalaj maszynę.

Pojeździj chwilkę na tym oleju - a potem możesz zmieniać na inne. Ja polecam Ci z osobistego doświadczenia Motul do zabytków - 20W-50, który tym różni się od nowoczesnych olejów, iż po osiągnięciu temperatury roboczej (100oC) ma taką lepkość, jak oleje z jego epoki, a nie dwa razy bardziej rzadką, jak to dziś jest według receptur do nowoczesnych, ciaśniej i dokładniej spasowanych silników.

Mi 2o lat temu mechanik doradził, aby lać olej z czasów produkcji auta. A że w 1968 roku był Selektol i Special 20W-40, to zalałem to świństwo do biednego silnika. Zawsze po rozgrzaniu na wolnych obrotach żarzyła mi się kontrolka oleju. Po zmianie na żółtego Shella - dobrej klasy mineralny olej - te problemy ustały. Potem był półsyntetyk, aż doszliśmy do pełnego syntetyka. Tyle że w tamtych latach nie było specjalnych olejów do zabytkowych silników, jak dziś.

To są bardzo dobre silniki, jeśli się o nie dba i użytkuje według zasad - nie dolewaj oleju na rozgrzanym silniku, bo będziesz miał nagar na klawiaturze. Nie jeździj krótkich odcinków na ssaniu w zimne dni, bo będziesz miał masło pod korkiem oleju. Nie katuj na zimnym silniku, bo zaczną stukać panewki.

Regulacja zaworów co 10. tys km, zapłonu, czystość w aparacie zapłonowym i sprawność jego sprężynek, czyste styki palca rozdzielacza oraz dobre przewody zapłonowe oraz świece dobrane do silnika - polecam 3-elektrodowe Iskry FE65 i sprawne chłodzenie.
To tylko tyle i aż tyle, aby silnik dotrwał długiego przebiegu bez awarii.

Przy okazji, jak już będziesz zmieniał oleje, to zmień też w skrzyni biegów i dyfrze, bo może się okazać, że jest tam niemal sucho, albo czai się tam czarny blob zabójca, a nie olej. W jedno i drugie miejsce potrzebujesz 1,2 litra przekładniowego oleju 80. Niekoniecznie musi być to hipol, raczej coś z wyższej półki.

Jak coś, odezwij się.
_________________

Polski Fiat 125p 1968 13oo cc
Opel Olympia-Rekord B
1966 17oo cc
Cadillac series62 1954 54oo cc

 
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 09-04-2018, 07:42   

Dzięki Kajtek za wskazówki.

:super:
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
waszczur 
Nadworny ekonomista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sie 2004
Posty: 678
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 09-04-2018, 08:04   

Kajtan - bez egzaltacji, z tego co kolega pisze wynika, że fiacior stał 2 lata nie odpalany - czyli rozumiem, że nie jest to kompletny trup do wytargania z pokrzyw za stodołą. Jeśli natomiast tak jest - to niech kolega poda więcej szczegółów.
_________________
jerzy waszczur
AX 10E 1994 Francuski łącznik
ZX 1.4i 1993 Premiere
C15 1.9d 2003 La Bagnole Brut
V360GL B200F 1987 Biały kruk
"na tę chorobę medycyna zna dwa lekarstwa - żadne nie działa" cytat z czeskiego filmu;)
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 09-04-2018, 11:12   

Więcej szczegółów :
Stał w nie ogrzewanym garażu, przebieg 130-140kkm.
Nie jest to egz wyrwany z bagna, za nim został odstawiamy był w pełni sprawny
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
Tomekk 
Patryk Mikiciuk


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sie 2004
Posty: 1748
Skąd: Sopot
Wysłany: 09-04-2018, 13:32   

Ale macie problemy ;)

3 lata temu kupiłem Poloneza z 1994 roku, którego pierwszy raz odpalałem po 20 latach postoju w stodole. Samochód był praktycznie nowy (2 tys km), olej czysty fabryczny. Po wykręceniu świec, zalaniu cylindrów świeżym olejem i zakręceniu rozrusznikiem, z powrotem wkręciłem świece, podałem benzynę do gaźnika i odpaliłem. Po przejechaniu około 50 km wymieniłem olej na nowy.

Te silniki to nie jest konstrukcja Hondy tylko stare OHV więc o ile nie stał w bagnie po osie i jeździł 2 lata temu spokojnie można odpalać. Zalałem MOTUL 10W40, ciśnienie oleju po rozgrzaniu widać na jednym z poniższych zdjęć:









_________________
Polskie Fiaty i inne graty:)
 
 
zolwik 


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 353
Skąd: Szemud
Wysłany: 17-04-2018, 16:54   

O tam problemy.. :]
Chodzi o to by jak najmniej niepotrzebnie uszkodzić.
W moim przypadku przelot ok 130tkm a olej nie jest pierwszej świeżość :przestraszony:
_________________
Wsk 58'
Trabant 72'
N126B 75'
126p 82'
125p 82'
Nissan cherry 83'
N250 86’
Etz 150 91’
Fiat 126p 97’ Wrzos
 
 
Harry 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2005
Posty: 117
Skąd: Jagatowo
Wysłany: 24-04-2018, 09:29   

Cześć

Ja swojego jak kupiłem to zalałem lux-em 10 , potem lotos 15W, ale w końcu go rozebrałem . Z wału korbowego wygarnąłem szklankę szlamu. Moim zdaniem z silnika , który pracował dawno temu na starych olejach , bez rozbiórki się nie obejdzie. A przechodzenie na coraz lepsze oleje , może skutkować pozapychaniem panewek .
_________________
Lewa w górze

Junak, XJ900, WSK, Osa,125p pickup, VW 101,
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group